Mladá zelená pšenice

Základní informace o zelené pšenici

Pšeničná tráva je zelená potravina, která je vynikajícím zdrojem mnoha různých vitamínů, minerálů̊ a enzymů, které podporují naše zdraví. Často ji nacházíme v přípravcích, které také obsahují zelený ječmen či další zelené potraviny. Není to nic jiného než několik dní staré výhonky běžné pšenice, kterou najdeme v mouce. I přes svou travnatou chuť si získává stále nové a nové příznivce, kteří ji užívají, když chtějí zlepšit průběh běžných onemocnění jako jsou záněty v krku, nachlazení, kašel nebo trávicí obtíže. Je přirozeně bezlepková, protože lepek se nachází až v zrnech zralé pšenice, nikoli v její trávě. Současná medicína ji objevila přibližně před 100 lety.

FAKTA O ZELENÉ PŠENICI

Jiné názvy: Wheat grass, young wheat, mladá pšenice, pšeničná tráva, Tritictum aestivum

Přezdívá se jí: zelená krev, nápoj mládí, elixír života

Země původu: Nový Zéland, Čína, USA, Německo, Kanada

Formy zelené pšenice na trhu: Tablety, kapsle, prášek ze sušené šťávy, kapky

CO PŠENICE OBSAHUJE A PROČ JE PRO NÁS DOBRÁ

Stejně jako jiné zelené superpotraviny je i mladá zelená pšenice nabitá chlorofylem. Chlorofyl je barvivo, které propůjčuje zelenině jako např. špenát, brokolice, rukola, zelený ječmen nebo právě zelená pšenice svou zelenou barvu. V lidském těle působí na hemoglobin v krvi, který je zodpovědný za přenos kyslíku do každé buňky našeho těla. Okysličuje tak tkáně, orgány i pokožku. Studie ukazují, že má chlorofyl pozoruhodné protizánětlivé vlastnosti. Někteří odborníci tvrdí, že díky tomu pomáhá tělu bojovat s toxickými látkami, dokáže si poradit i proti některým druhům karcinogenních látek.

Dále obsahuje mnoho vitamínů – A, C, E, K, B1, B2, B3, B5, B6 a B12 a cholin, což je bioaktivní látka, která se podílí na hospodaření s tukem a cholesterolem.

Z minerálů obsahuje hořčík, zinek, železo, měď, vápník, fosfor, draslík, selen a mangan.

Je také bohatá na aminokyseliny – obsahuje jich 17. Z nich je jich 8, které si tělo neumí vyrobit samo a musí je získávat z potravin.

Díky těmto látkám se jí přisuzují vlastnosti, že pomáhá proti stárnutí a některé menší studie naznačují, že může být slibným přírodním pomocníkem při léčbě krevních poruch nebo zánětů střeva, může přispívat ke snížení́ hladiny cholesterolu, k lepší kontrole hladiny cukru v krvi. Také vykazuje účinky na imunitu – zlepšuje imunitu, zabíjí škodlivé látky v trávicím traktu a podle UCLA Brain Research Institute je užívání mladé pšenice je spojováno se zlepšenou funkcí trávicího systému a prevencí zácpy. Používá se také jako léčba syndromu dráždivého střeva a kyselého refluxu. I přes všechny tyto pozoruhodné účinky je však třeba ještě provést více delších a větších studií.

VĚDECKY POTVRZENÉ ÚČINKY NA ČLOVĚKA

Stejně tak jako u velkého množství jiných superpotravin je i zelená pšenice předmětem mnoha současných menších výzkumů, které by obhajovali účinky mladé pšenice, takže studií ještě není mnoho. Historicky je ale užívání zelené pšenice datováno už do dob starověku, kdy byla užívána v Egyptě.

VYKAZUJE SLIBNOU ANTIOXIDAČNÍ AKTIVITU V TĚLE: Studie potvrzují, že antioxidanty (především vitamín E a C a glutation) v zelené pšenici přispívají svou činností k prevenci proti onemocnění srdce, artritidě a některým druhům rakovinného bujení. (1)

SNIŽUJE CHOLESTEROL V KRVI: Studie provedené na zvířatech ukazují souvislost mezi podáváním šťávy z mladé pšenice a redukcí cholesterolu. U myší, které měly vysoké hladiny cholesterolu, se dokonce ukázalo, že má pšeničná tráva shodné účinky na organismus jako atorvastatin, lék na předpis proti vysokému cholesterolu. (2) Nicméně je třeba provést více studií, a to především u lidí, aby se potvrdilo, že má stejné účinky i na člověka.

NIČÍ RAKOVINU A POMÁHÁ PŘI CHEMOTERAPII: Studie in vitro (v laboratořích za použití zkumavek) ukázali velmi slibné výsledky v oblasti léčby rakoviny – pšeničná tráva může pomoci zabíjet rakovinné buňky a omezit vývoj rakoviny, u rakoviny úst zpomalila šíření o 41% (3) a u leukémie zničila až 65% jejích buněk během prvních 3 dní (4). Jedna studie u lidí také zjistila, že může snížit negativní dopady chemoterapie bez vlivu na léčbu- její podávání snížilo riziko poškození funkce kostní dřeně u 60 onkologicky nemocných pacientů s rakovinou prsu. Pacientky potřebovaly díky mladé pšenici menší dávky chemoterapie, některé ukončili léčbu dříve. U některých však zhoršovala nevolnosti. (5)

POMÁHÁ REGULOVAT HLADINU CUKRU V KRVI: Vysoká hladina krevního cukru je spouštěčem široké škály příznaků jako únava, zvýšená žíznivost, bolesti hlavy nebo únava. Dlouhodobě zhoršuje citlivost na inzulín, přispívá k obezitě, cukrovce a nerovnováze hormonů, která spouští další zdravotní komplikace jako tvorba vysoce rezistentní tukové tkáně, vypadávání vlasů atp. U potkanů s cukrovkou dokázala mladá pšenice modifikovat enzymy tak, aby docházelo ke snížení krevního cukru. (6)(7) Výzkum účinků pšeničné trávy na hladinu cukru v krvi je omezen na zvířata. K pochopení toho, jak může ovlivnit hladinu cukru v krvi u lidí, je zapotřebí dalších studií.

SNIŽUJE ZÁNETLIVOST V TĚLE: Zánět je přirozenou reakcí imunity na cizorodou látku v těle. Chronický zánět je však kontraproduktivní a tělu spíše škodí, dává se do souvislosti se vznikem rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění (srdce a cév) nebo autoimunitním onemocněním. Jedna malá studie na 23 lidech ukázala, že mladá pšenice může pomoci při onemocnění jako ulcerózní kolitida, což je zánět tlustého střeva, který je doprovázen průjmy, silnou bolestí a krvácení z konečníku. Už 100ml šťávy z mladé pšenice pomohlo pacientům zmírnit krvácení a celkovou závažnost onemocnění (8). Díky obsahu chlorofylu snižuje celkovou zánětlivost v těle (9), a to i v tepnách (10).

POMÁHÁ PŘI HUBNUTÍ: Přestože neexistují přesvědčivé studie, které by chlorofyl dávaly do přímé souvislosti se ztrátou tělesné hmotnosti, chlorofyl obsahuje malé částečky zvané thylakoidy, což jsou membránové struktury, které jsou nezbytné pro proces fotosyntézy. Některé studie ukázaly, že thylakoidy pomáhají navodit pocit sytosti a mohou tak nepřímo pomoci při snahách o hubnutí. Studie na potkanech ukazují, že díky podávání thylakoidů došlo ke zpomalení trávení v žaludku, takže pocit sytosti trval déle (11). Další studie ukázala, že potkani, kteří byli krmeni vysoce tučnou stravou, sami intuitivně snížili množství přijaté potravy, když do nich byly přidávány thylakoidy (12). Nicméně je důležité si připomenout, že chlorofyl se nachází ve veškeré zelené zelenině (špenát, brokolice, rukola, saláty,…) a ačkoli zelená pšenice dodá tělu zajímavé živiny, tak bez celostní změny životního stylu nás užívání mladé pšenice nespasí.

TRADIČNÍ UŽITÍ

V tradičním užití je mladá pšenice společně s vodou užívána pro očistu střev, takový klystýr šťávou.

Někteří lidé dokonce zařazují “pšeničnou dietu” jako prostředek k oslabení rakovinného bujení. (nepotvrzeno vědci)

Tvrdí se, že 1 sklenice šťávy ze zelené pšenice dá tělu tolik prospěšných látek jako 5 porcí zeleniny. Zde je důležité říci, že ale nenahradí pestrost celého jídelníčku a tento výrok není ničím potvrzen.

JAK SE ZÍSKÁVAJÍ PRO SUPERFOODY GREEN HEALTH

Mladé výhonky ječmenné trávy se velmi brzo po vyklíčení (cca 7-10 dní) sklidí, šetrně semelou nebo se slisují, usuší a namelou na velmi jemný prášek, který si zachovává své prospěšné látky. Prášek je stravitelnější než samotné čepelovité listy pšenice, protože jim chybí vláknina, která v tomto případě brání vstřebávání tělu prospěšných látek a působí tak v těle jako antinutrient.

JAK SE ZELENÁ PŠENICE UŽÍVÁ

Nejrychlejší (a nejméně chutná) varianta – rozmíchej dávku zelené pšenice ve sklenici vody a ihned vypij (jedině čerstvá nabízí své benefity). Někomu může vadit chuť posekané trávy. Užij ji hned po probuzení, alespoň půl hodinky před prvním jídlem.

Rychlá a chutná varianta – rozmíchej dávku zelené pšenice ve sklenici džusu, ideálně jablečného. Užij ji hned po probuzení, alespoň půl hodinky před prvním jídlem.

Extra výživná varianta – Zahrň ji jako součást pokrmu, nejlépe ve smoothie nebo čerstvém (doma vyrobeném) freshi z odšťavňovače.

UŽÍVÁNÍ

Doporučená denní dávka prozatím nebyla nikým stanovena. Užívá se v syrových pokrmech či studených nápojích, protože tepelná úprava by mohla narušit molekulární strukturu vitamínů, enzymů a dalších látek, takže by celkově degradovala a tělo by z ní nevzalo dostatek látek. Také se uvádí, že je dobré ji konzumovat alespoň půl hodiny před prvním jídlem – tuto vlastnost má společnou s dalšími zelenými potravinami, především s ječmenem. Jedině tak se aktivita enzymů nespotřebuje na trávení jídla, ale “doputují” až do střeva.

Adaptační období:

Je třeba brát v potaz, že užívání zelených superpotravin (ať už samostatně nebo ve směsích jako je Superfoody Green Health) může vyžadovat tzv. adaptační období. Je to asi týden – 14 dní (každé tělo reaguje jinak), kdy může dojít k novým příznakům nebo zhoršení stávajících. Může nastat průjem, přechodná bolest hlavy, zažívací problémy, vyšší výskyt akné atp. Je to naprosto normální, jde o projev detoxikace těla. Pokud se ani po 3-4 týdnech nic nelepší, doporučujeme konzultaci s ošetřujícím lékařem, případně se nechat vyšetřit na potravinové alergie.

Šťáva by se měla ihned vypít. Už do hodiny mizí většina benefitů. Neměla by se nijak uchovávat, mrazit ani skladovat v lednici.

PRO KOHO NENÍ ZELENÁ PŠENICE VHODNÁ  – KONTRAINDIKACE ZELENÉ PŠENICE

V obecném měřítku je zelená pšenice bezpečná.

V ojedinělých případech (zvláště při užívání příliš velkých dávek nebo vlastních vypěstovaných výhonků, které podlehly plísni) mohou nastat:

  • Bolesti hlavy
  • Zažívací potíže (i po překonání adaptačního období)

U lidí vyloženě alergických na trávy (obecně) se můžou objevit:

  • Otoky kůže, zčervenání
  • Kopřivka
  • Dušnost a další alergické projevy

V takovémto případě ihned vyhledej lékařskou pomoc a okamžitě ji přestaň užívat. Pokud víš o své alergii na trávu, tak se raději nejdříve poraď se svým alergologem.

Chlorofyl může způsobit obarvení jazyka, moči či stolice na odstíny zelené barvy – není třeba se ničeho bát, pšeničná tráva je v tomto ohledu bezpečná (vyjma užívání alergiky).

Pšeničná tráva je přirozeně bezlepková, může ale dojít k její kontaminaci ve výrobnách, které zpracovávají i celé klasy. V tomto případě dbej na výběr výrobce tablet, prášků i kapslí a raději ji nepěstuj doma sám/sama.

  • Zelená pšenice (a obecně superpotraviny) by se měla vysadit alespoň 2 týdny před operací, protože upravují hladinu cukru nebo schopnost srážení krve. Nasadit ji doporučujeme po rekonvalescenci a konzultaci s ošetřujícím lékařem.
  • Těhotné a kojící ženy by se měly poradit s lékařem díky nedostatku studií.
  • Diabetici by měli konzultovat užití s lékařem, protože snižuje hladinu cukru a může dojít k nechtěné hypoglykémii.
  • Nedoporučuje se lidem, kteří mají problémy s ledvinami – poraď se s lékařem

(1) Free Radicals, Antioxidants in Disease and Health – Chuong Pham-Huy, Laboratory of Toxicology, Faculty of Pharmacy, University of Paris 5, 4 avenue de, l’Observatoire, 75006 Paris, France.

Přidej se k naší komunitě

Fotky, videa, články, recepty a zákulisí superfoody

Odběr novinek

Získej novinky emailem jako první
 
0
Můj košík